torstai 18. tammikuuta 2018

Keravan joukkoliikennelinjasto 2019

Keravan joukkoliikenneverkon rakennetta esiteltiin blogissa 17.11.2017. Rakennemallista asukkailta saatujen saatujen kommenttien ja palautteen perusteella suunnitelmaa on muokattu ja viety tarkemmalle linjatasolle jota esitellään tässä päivityksessä.

Linjastosuunnitelman tavoitteista kerrottiin yleisemmin blogipostauksessa 6.10. Tavoitteena on parantaa liityntäyhteyksien toimivuutta R- ja Z- juniin sekä parantaa joukkoliikennepalvelua alueilla joilla kysyntä on tällä hetkellä suurinta. Samalla pyritään selkeyttämään joukkoliikennepalvelua. Tavoitteena on myös luoda linjoille tasaiset vuorovälit ja mahdollistaa aikataulujen parempi täsmällisyys. Myös maankäytön ja kouluverkon muutoksiin pyritään reagoimaan.

Bussiliikenteen uudet reitit vuoden 2019 elokuussa


Keravan joukkoliikennelinjastossa painotetaan aikaisempaa enemmän liityntäliikenteen roolia ja parannetaan samalla vaihtoyhteyksiä R-, D- ja Z-juniin. Tämän vuoksi linjat ovat aikaisempaa lyhyempiä ja niiden vuorotarjontaa on pyritty parantamaan niillä osuuksilla joissa käyttäjämäärät ovat suurimmat.

Linjat elokuussa 2019

Keravan joukkoliikennelinjaston päätarjonta tulee keskittymään kuuden linjan varaan, joita liikennöidään joka päivä aamusta iltaan noin klo 05-23:
  • 641 Tikkurila-Leinelä-Ilola-Hyrylä-Keravan as.
  • 973 Peijas-Korso-Vallinoja-Koivikko-Kannisto-Keravan as.
  • 975 Keravan as. - Kaleva - Mattilanpuisto
  • 976 Keravan as. - Virrenkulma
  • 978 Keravan as. - Ahjo- Sorsakorpi - Keinukallio - (Inex)
  • 985 Keravan as. - Talma - Nikkilä

Linja 641 on uusi, pääosin Tuusulaa palveleva linja, joka parantaa Keravan asemalla suuntautuvaa joukkoliikennetarjontaa myös Keravan alueella. Linja tarjoaa myös yhteyksiä Keravalta Hyrylään ja Etelä-Tuusulaan sekä Ilolaan. 

Linja 973 liikennöi Peijaksesta Korson kautta Keravan asemalle. Korso-Kerava välillä linja ajaa nykyisen seutulinjan 633 reitillä. Seutulinja 633 poistuu Keravan alueelta ja liikennöi vain välillä Hakaniemi-Korso. Linjaa 973 liikennöidään tiheällä vuorovälillä ja se tahdistetaan junaliikenteeseen sekä Keravalla että Korsossa. Muutokset parantavat joukkoliikennetarjonnan määrää ja täsmällisyyttä radan länsipuolella.

Linja 975 noudattelee nykyistä reittiään Keravan aseman länsipuolella. Linja päättyy asemalle, jolloin vaihtoyhteydet junaan saadaan toteutettua nykyistä paremmin. Lisäksi linjan lähtöjen määrä kasvaa viikonloppuisin.

Linja 976 noudattelee nykyisen linjan 973 reittiä Keravan asemalta Virrenkulmaan. Linja päättyy asemalle, jolloin vaihtoyhteydet junaan saadaan toteutettua nykyistä paremmin. Lisäksi Virrenkulman lähtöjen määrä kasvaa sunnuntaisin.

Linja 978 noudattelee nykyisen linjan 975 reittiä radan itäpuolella. Linjaa jatketaan Keinukallion ulkoilualueelle parantaen alueen joukkoliikenneyhteyksiä. Lisäksi linjan lähtöjen määrä kasvaa viikonloppuisin. Linjalla liikennöidään Inexin logistiikka-alueelle työvuorojen alkamis- ja loppumisaikoina. Ruuhka-aikoina linja tarjoaa 15min vuorovälin Keravan asemalle yhdessä linjan 738 kanssa. 

Linjalla 985 ei tapahdu reittimuutoksia. Linjan lähtöjen määrää kuitenkin lisätään. Linja saadaan myös tahdistettua nykyistä paremmin Ahjon suunnan muun liikenteen kanssa.

Linjojen vuorovälitaulukko
Arkisin ruuhka-aikoina liikennöidään myös täydentäviä linjoja, jotka palvelevat pääasiassa työ- ja koulumatkaliikennettä. Linjoja liikennöidään noin klo 06-09 ja 15-17. Tarkemmat liikennöintiajat täsmentyvät koulumatkojen ja kysynnän mukaisesti.
  • 738 Kalasatama - Lahdentie - Sorsakorpi - Ahjo -Keravan as.
  • 971 Kivistö - Myllykylä - Riihikallio - Hyrylä -Keravan as.
  • 972 Korso as. - Vallinjoja - Savio - Alikerava - Jaakkola - Kerava as.
  • 974 Korso as. - Vallinoja - Sula - Riihikallio - Hyrylä
  • 977 Kerava as- Kytömaa - Huhtimo - Päivölä - Kerava as.
Linja 738 on pääosin työmatkaliikennettä palveleva linja jonka päätepiste siirretään Kalasatamaan muiden Lahdenväylän seutulinjojen tapaan. Kalasatamasta on hyvät vaihtoyhteydet metrolla sekä poikittaislinjoilla. Reitti kulkee koko matkan Lahdentietä palvellen samalla myös Vantaan alueen asutusta. Linja tarjoaa jatkossakin sujuvan yhteyden Keravalta esimerkiksi Viikin ja Kumpulan alueille.

Linja 971 on uusi seudullinen poikittaislinja Kivistöstä Hyrylän kautta Keravalle. Linja palvelee pääasiassa Tuusulan alueita; Myllykylää, Ruotsinkylää, Riihikalliota, Hyrylää ja Rykmentinpuistoa. Samalla linja tarjoaa Keravalta yhteyksiä Hyrylän ja Kivistön suuntaan, sekä täydentää joukkoliikennetarjontaa Kanniston ja Jaakkolan alueilla. 

Linja 972 korvaa linjan 973 muuttunutta reittiä ja täydentää radanvarren joukkoliikennetarjontaa. Linja tarjoaa työmatkayhteyksiä Alikeravan alueelle, sekä koulumatkayhteyksiä Etelä-Saviosta Keravalle. Linjan reitti kulkee Steinerkoulun ohi, johon koulumatkat Korson ja Keravan suunnasta onnistuvat myös tällä linjalla. Aikataulut pyritään sovittamaan koulujen ja työvuorojen mukaisesti.

Linja 974 noudattelee pääosin nykyistä reittiään, mutta reitti muutetaan kulkemaan Steinerkoulun ja Urpiaisentien kautta Korsoon. Linja tarjoaa Hyrylän ja Riihikallion suunnasta liityntäyhteyden Korsoon sekä palvelee myös koululaisliikennettä.

Linja 977 tarjoaa Kytömaan, Huhtimon ja Päivölänlaakson pohjoisosaan peruspalvelun, jolla välttämättömät koulu- ja työmatkayhteydet saadaan toteutettua. Linja ei liikennöi Kaskelan alueelle, jossa joukkoliikenteen käyttö on ollut erittäin vähäistä.

Kommentointi


Esitettyyn linjastoluonnokseen kerätään kommentteja tässä blogissa 26.1. asti. Muutoksia esitellään myös asukastilaisuudessa Keravan kirjastolla 24.1. klo 18-20. Vielä ehtii siis vaikuttamaan ja kertomaan mielipiteensä!

71 kommenttia:

  1. Jos 633 poistuu käytöstä Keravalla, niin mikä linja korvaa jatkossa reitin joka menee Kanniston läpi Helsinkiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Amskus! Linjaa 633 korvaa siis linja 973 jota ajetaan 20 minuutin välein välillä Keravan as. - Korso - Peijas. Linjalla on vaihtoyhteydet junaliikenteeseen, sekä Vantaan seutulinjoihin Korsossa.

      Poista
    2. Miksi kaikki suorat bussilinjat Keravalta Helsinkiin poistuvat?
      Millä täältä pitäisi nyt mennä töihin tai kouluun Helsingin keskustaan, jos 633 poistu eikä 738 kulje vastedes reitillä joka palvelisi keravalaisia?

      Poista
    3. Hieman olen myös ihmeissäni 633 linjan poistumisesta. Olen käyttänyt sitä välillä Sörkkä-Kannisto ja toiminut loistavasti esim. arki-iltoina. Nyt kun tuo ollaan kokonaan poistamassa en pääsee edes kätevästi kotiin 738:llä joka lähtee Kalasatamasta ja näyttäisi kulkevan hitaampaa reittiäkin. Sen sijaan pitäisi mennä Hakaniemeen ja ottaa bussi ja tehdä vielä vaihto. Matka-aika kasvaa huimasti tästä eikä minulle vaihtoehtoinen(?) metro/bussi + juna + kävely Savion asemalta auta asiaa yhtään. :(

      Miksei 633 voi jatkaa yhä kulkuaan, mutta olla esim. entistä nopeampi linja niin, ettei se kiertelisi yhtä paljon kuin nykyään (antaa uusien suunniteltujen linjojen kierrellä), kuitenkin näin edelleen palvellen keravalaisia? Suora junalinja ei korvaa kaikkea, kun kaikki eivät asu aivan asemien kupeessa (Savio/Kerava) eikä kaikki muut lähtöpisteet ole lähellä juna-asemia. Miksi suunnitelmien yhtenä kärkenä ei ole matka-aikojen lyhentäminen. Nyt osin sen tuntuu niiden pidentämiseltä ja Kannistosta kulkemisen hankaloittamiselta. Eikö ihmiset halua juurikin silloin joukkoliikenteessä matkustaa, kun se on sujuvaa ja matka-ajat kohtuullisia? Eikö juuri tähän pitäisi kannustaa, jotta rasittaisimme vähemmän ympäristöä?

      Säilyttäkää 633, please!!

      Samalla tähän kommentti koskien nopeiden junien bussiyhteyksiä. Hienoa, että bussit ja nopeat junat pyritään synkkaamaan. Toivottavasti tämä huomioidaan myös molempiin suuntiin eli niin Keravan aseman suuntaan että sieltä pois myös ruuhka-aikojen ulkopuolella! Pahitteeksi ei tosin olisi myöskään, että nykyistä enemmän olisi bussi mahdollisuuksia myös Savion asemalta Kanniston suuntaan ja toisin päin, mutta aloitetaan nyt näistä tämän hetkin suunnitelmista. ;)

      Poista
  2. Mielestäni on aivan järjetöntä lopettaa nykyinen 633 linja, joka on iät ja ajat todettu toimivaksi. Tämän myötä Saviolta ei ilmeisesti pääse millään suoraan Helsinkiin.
    Ainut huono muutos mikä siihen jokunen vuosi sitten tuli oli se että linja kulkee Korson kautta, joka pidensi matka-aikaa huomattavasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei pääse millään suoraan Helsinkiin, paitsi junalla 10 minuutin välein?

      Poista
    2. Hei! Kiitos kommentistasi! Tosiaan, kuten ylhäällä jo huomautettiin, Savion alueen joukkoliikenneyhteydet tukeutuvat pitkälti juna-asemaan. Asemasta kauempana asuvien joukkoliikenneyhteyksiä on haluttu parantaa, niin että heillä on käytössään aikaisempaa tiheämpi liityntäliikenne Keravan ja Korson asemille. HSL on tutkinut Savion alueelta tehtäviä joukkoliikennematkoja linjalla 633, ja näistä vain noin 6% suuntautui Helsingin keskustaan asti, joka on myös junalla hyvin ja nopeasti saavutettavissa. Valtaosa matkoista (n. 75%) tehtiin Keravan ja Korson välisillä matkoilla, joita palvelee jatkossakin linja 973.

      Poista
  3. Mihin perustuu päätös huonontaa palvelutasoa merkittävästi pysäkeillä Steinerkoulu-Satakielenaukio-Tuijantie-Angervotie-Savion aalloppi-Savion asema ja vastaavasti parantaa sitä merkittävä pysäkeillä Västäräkkikuja-Virpitie-Koivikko-Mäkitie? Nämähän ovat kaksi eri reittiä kulkea Anttilantien pysäkiltä Keravan suuntaan. Arkikokemus viimeisen viiden vuoden osalta osoittaa, että ensimmäiseksi mainituilla pysäkeillä kyytiin nousee enemmän asiakkaita kuin jälkimmäisenä mainituilta. Onko teillä näyttää esimerkiksi kyytiinnousutilastoja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan sama kokemus jo lähes 10 vuoden ajalta: Radanvarsitiellä (reitillä Steinerkoulu-Satakielenaukio-Tuijantie-Angervotie-Savion aalloppi-Savion asema) on aamuisin pysäkit täynnä ihmisiä odottamassa bussia, kun taas reitillä Västäräkkikuja-Virpitie-Koivikko-Mäkitie olen erittäin harvoin nähnyt ihmisiä pysäkeillä.

      Poista
  4. 972 kulkee suunnitelman mukaan kerran tunnissa. Linjasta todetaan seuraavaa: ” Linjan reitti kulkee Steinerkoulun ohi, johon koulumatkat Korson ja Keravan suunnasta onnistuvat myös tällä linjalla. Aikataulut pyritään sovittamaan koulujen ja työvuorojen mukaisesti.” Miten on mahdollista sovittaa aikataulut Steinerkoulun ja Keravan koulujen alkamisaikojen mukaan ja vielä työvuorojen mukaisesti? Tämä ei liene mahdollista, joten mitä edellä mainituista pidetään tärkeimpänä?

    Pitäisikö linjalla olla tiheämpi vuoroväli?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linjalla 972 tulisi todellakin olla tiheämpi vuoroväli, ainakin talviaikaan, vähintäänkin 30 min. välein. Tunnin välein liikennöivä linja palvelee hyvin harvoja.

      Iltapäivällä on ilmoitettu linjaa liikennöitävän klo 15-17 -> liikennöinnin tulisi alkaa aikaisemmin, viimeistään klo 14, että linja palvelisi myös koulusta palaavia lapsia.

      Poista
  5. Linja 978 tulisi siirtää kulkemaan välillä Ahjon koulu - Keravan asema Ahjontietä Porvoontien sijaan. Näin Jaakkolan kouluun matkaavat lapset pääsisivät kulkemaan linja-autolla. Suunnitelman mukaan Ahjontiellä ei kulkisi yhtään linjaa kun Porvoontiellä kulkisivat738, 978 ja 985. Linjan 978 siirto ei huonontaisi Porvoontien palveluja, mutta helpottaisi merkittävästi koululaisten matkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti näin. Kannatan!

      Poista
    2. Ehdottomasti Ahjosta tulee päästä myös Jaakkolan koululle bussilla. Kannatan!!

      Poista
    3. Kannatetaan. Näillä reiteillä lähimmältä pysäkiltä on jaakkolan koululle matkaa lähes kilometri.

      Poista
  6. Linja 738 ei toimi länsisuuntaan meneville Kalasatamaan: Metroon ei mahdu aamuruuhkassa edes sisään länsisuuntaan ! Nyt Sörnäisiin ja Hakaniemeen menijöiden länteen meneviä Kalasatama vaikeuttaa: Pitää jäädä Kumpulassa pois ja vaihtaa toisiin busseihin. Sörnäisistä itään meneviä Kalasatama helpottaa. Tai hankkia oma auto.
    Toinen ongelma on Keravan uusi reitti: Joko reitti toirin ja kävelykadun kautta, tai uusi pysäkki tarvitaan Sompioon torin tienoville, ennen Keravan asemaa ! Muutoin tarvitsen oman auton !

    VastaaPoista
  7. Nikkilään on ilmeisesti tarjolla jatkossa sekä nykyistä aikaisemmin että myöhemmin liikennettä sunnuntaina, onko näin?


    Yleisesti ottaen vaikuttaa hyvältä, että linjat katkotaan Keravan asemalle, koska 30 minuutin välein aseman kautta kulkevaa linjaa ei ole mahdollista synkronoida juniin. 60 minuutin vuorovälillä synkronoinnin voi tehdä heilurilinjallekin junan saapuessa Z-junan saapuessa Helsingistä xx.57 ja Z-junan lähtiessä Helsinkiin xx.02, joten jossain määrin yhdistelyä saa tehtyä, mutta useimmiten tämä ei tosiaan ole järkevää.

    Se, että Kannistoa palvelee vain yksi linja, on erinomainen muutos. Aikataulu sinne on ollut sellainen, jossa ei ole mitään logiikkaa. Joskin estääkö mikään sitä, että linja 633 menee tunnin välein ja linja 973 tunnin välein samaa reittiä Keravan ja Korson asemien välillä tasaisella 30 minuutin välillä? Mutta jos estää, niin silloin pelkkä 973 on parempi vaihtoehto kuin nykyinen järjestelmä.

    Linjanumeroinnista vielä: Keravalla aina palvelleet linjat 5 ja 8 ovat saaneet numeronsa siitä, että Ahjo on 5. kaupunginosa ja Kaskela 8. kaupunginosa. Tällä perusteella olisi kiva, että tästä vuosikymmenet olleesta järjestelmästä säilytettäisiin muistumana se, että nimenomaan linjan 5 eli nykyisen linjan 975 itäosuus eikä länsiosuus saisi numeron 975. Samaa periaattetta soveltaen Virrenkulmaan menisi 971, Mattilanpuistoon 972, Savioon 976 ja Alikeravalle 979. Savion tapauksessa on tietenkin järkevämpää säilyttää linjanumero olemassa oleva linjanumero 973, mutta 971, 972, 976 ja 979 on joka tapauksessa uusia linjoja. Linjan 8 palvelualueeksi vaihtuu 7 Ylikerava ja se on sattumalta jo valmiiksi 977 suunnitelmassa. Kaupunginosat rajoineen on sivulla https://kerava.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=a925d97830ad4d9fb013d9fe94c291dd/ kun klikkaa nappia "Karttatasot" ja valitsee "Kaupunginosat".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Linjanumerot eivät ole vielä lopulliset ja niihin voidaan tehdä muutoksia. Pääsääntöisesti noudatetaan kuitenkin HSL:n numerointiperiaatteita.

      Poista
  8. Miksi nykyisiä linjoja (2018) 975 ja 738 täytyy muuttaa? Jos tarkoitus on helpottaa tai nopeuttaa matkaa, linjojen lopettaminen tuskin on oikea ratkaisu. Bussien kulun siirtäminen kalasatamaan aiheuttaa tuhottoman ruuhkan nyt jo tukkoisiin aamumetroihin, ja hidastaa ennestään työmatkaliikennettä.

    Säilyttäkää Keravan nykyiset linjat, ja keskittykää olennaisempiin ongelmiin; jos aamumetrot ovat jo nyt täynnä, ihmiset kulkevat kohta pelkästään omilla autoilla töihin keskustaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rautatientori on täynnä. Tila on fin. Ennen metroa nykyisen luistinradan tilalla oli busseja, se on yksi vaihtoehto linjojen katkomiselle, toinen on maanalaiset tilat, jos se on mahdollista eikä siinä kohtaa ole mitään maan alla.

      Poista
    2. Hei, kiitos kommentistasi! Linjan 975 on tarpeellinen jotta linja voidaan tahdistaa junaliikenteeseen nykyistä paremmin. Keravan joukkoliikenne tulee tulevaisuudessa perustumaan entistä vahvemmin junaliikenteeseen ja tätä täydentävään liityntäliikenteeseen. Linjan 738 tehtävänä on tukea matkoja Lahdentien, Viikin ja Kumpulan alueille.

      Helsingin kantakaupungin liikenne tulee kasvavissa määrin keskittymään raiteille.

      Poista
  9. Linjan 738 reittimuutos on ihmeellinen ja turha. Matka-aika pitenee ajettaessa Lahdentietä,miksei voi nousta Nikinmäkeen/Jokivarteen ja siitä Lahdenväylälle kuten nykyisinkin. Kalasatamaan päättärin siirtäminen on myös järjetöntä, ei palvele ketään. Metron aamuruuhkat nyt jo pahat, miksi pitää pahentaa tilannetta sielläkin? Kumpulassa tulee olemaan ruuhkaa kun pitää siellä viimeistään vaihtaa sisäisiin busseihin tai raitiovaunuun päästäkseen järkevästi keskustaan/Sörnäisiin. Huonoja ovat suunnitelmat linkin 738 osalta. Ei se Lahdentietä kulkiessa palvele edes Vantaalaisia, nykyisin se toimii ja palvelee sekä Keravalaisia että Vantaalaisia työ-ja koulumatkalaisia. Jättäisitte tämän linjan vaan rauhaan ja setvisitte sitä Espoota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Maisa! Kiitos kommentistasi! Linjan 738 reittimuutoksen tavoitteena on saada se tiiviimmäksi osaksi Vantaan Lahdenväylän seutuliikennelinjastoa. Lisätietoja voitte lukea Kalastaman linjastosuunnitelman HSL-sivuilta https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/lahdenvaylan-linjastosuunnitelma.

      Poista
  10. Linja 972 on suunniteltu kulkevan kerran tunnissa, kuinka se saadaan sovitettua sekä Keravan koulujen että Steiner koulun alkamisaikoihin? Eikö kerran tunnissa kulkeva bussi ole hieman liian harvoin?! Nykyinen bussi 973 kulkee 2 krt tunnissa radanvartta eikä aikataulut oikein täsmää Keravalle Sompion kouluun meneville. Tuijantien pysäkiltä nousevat nuoret joutuvat esim aamuisin lähtemään klo 7.30 pysäkin ohittavalla bussilla vaikka koulu alkaa 8.15 kun taas seuraavalla bussilla, joka menee n.8.00 myöhästyy melkein joka kerta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Tanja! Linjan 975 aikataulut on kyllä mahdollista ajoittaa Keravalla alkaviin- ja päättyviin kouluihin. Steinerkoulua palvelee myös linjat 974 ja 973, joten aikataulutus voidaan tehdä Keravan koulujen ehdoilla.

      Poista
  11. Voisiko tuleva linja 976 Virrenkulmasta asemalle liikkua arkisin ruuhka-aikoina 20 min välein? Tällä hetkellä linjasta 973 pääsee vain r-juniin, jotka ovat aina täysiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Marde! Kiitos kommentistasi! Katsotaan vuoroväliä vielä jatkosuunnittelussa, mutta todennäköisesti vuorovälin tihentäminen aiheuttaisi lisäkustannuksia joihin ei kaupungin joukkoliikennebudjetissa ole varauduttu.

      Poista
  12. Erittäin toivottu uudistus on, että jatkossa Hyrylästä pääsee Leinelän ja Tikkurilan asemille. Helpottaa työmatkaa huomattavasti ja siirtyminen autoilijasta bussin käyttäjäksi on mahdollista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Mukava kuulla että linjastosuunnitelma on tältä osin mielekäs.

      Poista
  13. Lahelassa joukkoliikenteen heikennys on merkittävä. Käytännössä joukkoliikenne ei ole enää vaihtoehto ja 2 auton tarve taloudessa korostuu entisestään. Matka-ajat kasvoivat kaksinkertaisiksi ja reitit huononivat merkittävästi. Ja tästä kaikesta pitäisi vielä maksaa HSL:lle reilusti entistä Tuusula-lippua enemmän?!? HSL-päätöksen tehneet kunnanhallituksen ja valtuuston jäsenet on saatettava vastuuseen vastuuttomien toimiensa takia! Huonosti menevällä kunnalla ei ole varaa näin isoihin virheisiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi koskien Lahelan joukkoliikenneyhteyksiä! Lahelan joukkoliiketeessä tapahtuu suunnitelman myötä iso muutos, kun muutamasta Helsinkiin suuntautuvasta työmatkavuorosta siirrytään jokapäiväiseen liikennöintiin. Ruuhka-aikoina Lahelasta on lähtöjä 30 minuutin välein Leinelään josta Kehärata tarjoaa kattavat yhteydet pääkaupunkiseudulle. Lahelasta pääsee jatkossa myös Hyrylään aikaisempaa useammin. On ymmärrettävää että tämä aiheuttaa nykyisille joukkoliikenteen käyttäjille muutoksia, joista osalle vaikutukset ovat positiivisia ja osalle negatiivisia. Tätä suunnitelmaa varten tehdyssä liikkumiskyselyssä nousi hyvin selvästi esille että erityisesti Lahelasta toivottiin nykyistä laajempia liikennöintiaikoja ja tätä tavoitetta kohti tässä suunnitelmassa on asukkaiden toiveesta menty.

      Poista
  14. Kuljen työpaikalleni itähelsinkiin Ruotsinkylän Bergan pysäkiltä Maunulaan jatkaen 550 linjalla. Näyttää siltä ettei näissä uusissa suunnitelmissa löydy sopivaa nopeata reittiä itähelsinkiin. Ilo uudesta parkkialueesta Bergan pysäkin vieressä oli siis aika lyhyt, koska vastaisuudessa ei kulje linja-autoja Bergan kautta juuri lainkaan suoraan Helsinkiin. Olisin kuvitellut että kulkuyhteydet olisivat parantuneet eikä päinvvastoin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Bergan Tuusulanväylän pysäkin kautta liikennöisivät jatkossa linjat 643 Hakaniemeen, 641 Tikkurilaan ja 642 Leinelään. Suoraa yhteyttä pysäkiltä ei ole Itä-Helsinkiin, mutta esimerkiksi linjalla 643 voi jatkossakin vaihtaa Maunulassa linjalle 550, jos matkustaa arkisin. Viikonloppuisin yhteydet voivat vaatia useamman vaihdon, ellei Tikkurilasta esimerkiksi linja 562 (2019 runkolinja 570) sovi matkallesi.

      Poista
  15. Miksi linja 962 keravalta hyrylän kautta aviapolikseen ja edelleen jumboon loppuu? On näppärä linja mulle kulkea Keravan killasta Rälssitielle jumbon lähelle. Kummassakin päässä on vain noin 100 metriä ovelta bussipysäkille . Katselin että joudun jatkossa käyttämään neljää (4) kulkuneuvoa ennenkuin olen perillä. Ja aikaa kuluu 1h15 noin jos vaihdot onnistuvat ilman viipeitä. Nyt matkaan menee noin 40 minsaa. Jos tämä 962 poistuu niin minull aei ole tarvetta jatkuvaan maskustamiseen hsl - vehkeisin vaan siirryn takaisin puhtaasti yksityisautoiluun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Arto! Kiitos kommentistasi! Hyrylän liityntälinjojen osalta liikennöinti haluttiin keskittää yhdelle Kehäradan asemista, jotta vuorovälistä saadaan tarpeeksi houkutteleva. Lopullisesti liityntäliikenteen aseman vahvisti tuusulalaisille tehty kysely siitä, mille asemalle he haluaisivat yhteyden järjestettävän. Tikkurila ja Leinelä nousivat tässä Aviapoliksen edelle, jolloin myös yhteyden Jumbon suuntaankaan ei ollut enää mielekkäästi järjestettävissä.

      Keravalta Jumbo on vuoden 2019 elokuussa saavutettavissa hyvin HSL:n runkoliikenteellä. Keravalta on tiheä junayhteys Tikkurilaan, josta liikennöi tiheästi runkolinja 570 Jumbolle.

      Poista
  16. Bussi 972 on kuljettava useammin kuin kerran tunnissa! Eihän tunnin vuoroväli palvele koululaisia ja työssäkäyviä alkuunkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Anu! Kiitos kommentisasi! Linjan vuorovälin tihentäminen vaatisi joukkoliikenteen määrärahojen lisäämistä. Tunnin vuorovälillä on kyllä mahdollista järjestää koulumatkayhteydet Keravalle, niin etteivät odotusajatkaan muodostu kohtuuttomaksi.

      Poista
  17. Miksi ihmeessä pitää lopettaa suora linja Kerava - Hki eli 633? On ollut erittäin kätevä ja vaikeammaksi vain menee kaikki säätö tuon jälkeen jos se lopetetaan! Todella moni tarvitsee juuri sitä linjaa, myös minä itse. Ehdottomasti se täytyisi säilyttää: jos sen poistaa niin Keravalta vähenee yksi tärkeä linja ja niin menetetään taas lisää asiakkaita eli julkisten käyttäjiä. Ei todellakaan siis niin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Keravan joukkoliikenne tulee entistä enemmän tukeutumaan raideliikenteeseen ja sitä tukevaan liityntäliikenteeseen. Linja 633 on liityntälinjana epätäsmällinen, eikä se palvele nykyisin pääkäyttäjäryhmäänsä tarpeeksi hyvin. Keravalaiset käyttävät linjaa tutkitusti pääosin matkoihin Keravan ja Korson välillä, ja vain noin 15% matkustaa linjalla Helsinkiin tai välipysäkeille. Linjastosuunnitelman tavoitteena on parantaa liityntäliikenteen edellytyksiä ja näin houkutella yhä enemmän joukkoliikenteen käyttäjiä.

      Poista
  18. Linja 962 tulisi ehdottomasti säilyttää. Autottomana ihmisenä en pääse muuten enää Jumboon tai lähialueille. Lisäksi bussilinja 633 on myös erittäin tärkeä yhteys monelle työmatkalaiselle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Hyrylän liityntälinjojen osalta liikennöinti haluttiin keskittää yhdelle Kehäradan asemista, jotta vuorovälistä saadaan tarpeeksi houkutteleva. Lopullisesti liityntäliikenteen aseman vahvisti tuusulalaisille tehty kysely siitä, mille asemalle he haluaisivat yhteyden järjestettävän. Tikkurila ja Leinelä nousivat tässä Aviapoliksen edelle, jolloin myös yhteyden Jumbon suuntaankaan ei ollut enää mielekkäästi järjestettävissä.

      Keravalta Jumbo on vuoden 2019 elokuussa saavutettavissa hyvin HSL:n runkoliikenteellä. Keravalta on tiheä junayhteys Tikkurilaan, josta liikennöi tiheästi runkolinja 570 Jumbolle.

      HSL on tutkinut linjalla 633 keravalaisten tekemiä matkoja. Pääosa matkoista tehdään Korson ja Kerava välillä, ja vain noin 10% matkoista suuntautuu Tuusulanväylän ja Mäkelänkadun pysäkeille.

      Poista
  19. Kalevan perukoilta ei pääse millään Kurkelaan (esim. koululaiset Kurkelan kouluun). Ilmeisesti pitää mennä Kalevasta Kalevankatua asemalle ja siellä vaihtaa Kurkelaan/Virrenkulmaan menevään bussiin, vai olenko väärässä? Kaleva-Kurkela-keskusta -linjaa kaipaisi kyllä liikenteeseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi Kalevan ja Kurkelan välisiä yhteyksiä koskien. Asia oli esillä suunnitteluryhmän kokouksissa, mutta nykyisten reittien mukainen liikenne nähtiin kokonaisuuden kannalta parempana ratkaisuna. Kalevankadun pysäkeiltä on kohtuullinen noin 700m kävelymatka Kurkelan koululle ja toki on mahdollista vaihtaa linjalta toiselle Keravan asemalla.

      Poista
  20. Miksi poistaa 633 on todettu toimivaksi kuten 973?? Ei pääse enään kouluun eikä kotiin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Linjan 633 ja 973 muutoksia onkin perusteltu jo aikaisemmissa vastauksissa. Voisitko kertoa mitä koulua tarkoitat ja millä alueella asut?

      Poista
  21. Mikäli uusi linja 972 Alikeravantien kautta liikennöi iltapäivällä vain klo 15-17 välillä niin klo 17 saakka töissä olevat eivät enää sitten kotiinpäin pääsekkään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Tarkemmat aikataulut määrittyvät vielä jatkosuunnittelussa. Lähtöjä voi olla vielä hieman klo 17 jälkeen, jos nähdään että linjan liikennöinti on kannattavaa vielä tuohon aikaan.

      Poista
  22. Hyvin ihmeellistä että Keravalta on pakko vaihtaa kiertelevään bussiin jos mielii Mäkelänkadun varteen. En nyt tiedä ketä tällä yritetään palvella mutta se on selkeä heikennys Keravan palvelutasoon. Tuusulan asukkaille puolestaan luvattiin säilyttää Hyrylästä vaihdoton yhteys Helsingin keskustaan, nyt sekin päätetään Hakaniemeen. Fyysisesti matka ei todellakaan ole pitkä mutta henkisesti se on. Lisäksi moni Vantaan linja tullaan päättämään Kalasatamaan tulevaisuudessa joten sen puoleen Rautatientorille kyllä pitäisi mahtua. Lisäksi tuo 641:n 20 minuutin vuoroväli on ajatuksena jalo mutta tosiasia on se että Keravalla sitä ei pysty tahdistamaan "nopeiden" junien kanssa, jolloin toteutus menee metsään. 738:n päättäminen Hakaniemeen olisi ihan ok, mutta 633:n ja 643:n Hakaniemen päättäri tuntuu lähinnä kiusanteolta. Lisäksi vaihto-olosuhteet Hakaniemessä pitäisi saada hyvälle tasolle ensin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Keravan joukkoliikenne tulee entistä enemmän tukeutumaan raideliikenteeseen ja sitä tukevaan liityntäliikenteeseen. Linja 633 on liityntälinjana epätäsmällinen, eikä se palvele nykyisin pääkäyttäjäryhmäänsä tarpeeksi hyvin. Keravalaiset käyttävät linjaa tutkitusti pääosin matkoihin Keravan ja Korson välillä, ja vain noin 15% matkustaa linjalla Helsinkiin tai välipysäkeille. Linjastosuunnitelman tavoitteena on parantaa liityntäliikenteen edellytyksiä ja näin houkutella yhä enemmän joukkoliikenteen käyttäjiä.

      HSL ei ole tehnyt "lupauksia" Tuusulan kunnalle, vaan linjastosuunnitelmaa on laadittu yhdessä kunnan edustajien kanssa. Hyrylän yhteydet Helsinkiin perustuvat liityntäliikenteeseen Keravan, Leinelän ja Tikkurilan asemille. Linja 643 täydentää yhteyksiä Tuusulanväylän, Mäkelänkadun sekä Hämeentien varrelle. Lisäksi linjan päättäminen Hakaniemeen vapauttaa joukkoliikenteen resursseja Tuusulan muuhun joukkoliikenteeseen.

      Linjan 641 20 minuutin vuoroväli mahdollistaa sen tahdistamisen Kehäradan junien kanssa Leinelässä, sekä Vantaan muiden linjojen kanssa Ilolan ja Simonkylän alueilla. Linja pyritään myös tahdistamaan nopeisiin juniin Keravalla mahdollisuuksien mukaan.

      Poista
  23. HSL ratkaisee Rautatientorin kapasiteettiongelman siirtämällä sen Hakaniementorille. Onpas järkevää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Näkemyksemme mukaan Hakaniemessä on paremmin tilaa linjojen päätepysäkille, kuin jo valmiiksi ahtaalla Rautatientorilla. Lisäksi lyhyemmän linjan operointi on kustannustehokkaampaa.

      Poista
  24. Joku bussi saisi Keravalta mennä Tuusulantietä/väylää Jumboon asti (edes). Iso työpaikka-alue Veromiehessä ja Aviapoliksessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Hyrylän liityntälinjojen osalta liikennöinti haluttiin keskittää yhdelle Kehäradan asemista, jotta vuorovälistä saadaan tarpeeksi houkutteleva. Lopullisesti liityntäliikenteen aseman vahvisti tuusulalaisille tehty kysely siitä, mille asemalle he haluaisivat yhteyden järjestettävän. Tikkurila ja Leinelä nousivat tässä Aviapoliksen edelle, jolloin myös yhteyden Jumbon suuntaankaan ei ollut enää mielekkäästi järjestettävissä.

      Keravalta Jumbo ja Verommies on vuoden 2019 elokuussa saavutettavissa hyvin HSL:n runkoliikenteellä. Keravalta on tiheä junayhteys Tikkurilaan, josta liikennöi tiheästi runkolinja 570 Jumbolle. Lisäksi Aviapolikseen pääsee hyvin Kehäradan junalla.

      Poista
  25. Millä sitä tulevaisuudessa pääsee töihin kun asuu Keravan keskustassa ja on töissä Vallilassa. Tähän asti on päässyt yhdellä bussilla kätevästi. Miten tulevaisuudessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Keravalta Vallilaan pääsee esimerkiksi kulkemalla R-junalla Pasilan asemalle ja vaihtamalla tästä raitiolinjalle 7. Matka-aika on noin 40 minuuttia.

      Poista
  26. Saviolla radan varressa Keravan ja Vantaan rajalla asuvat jäävät ihan mottiin. Bussiyhteydet huonontuvat dramaattisesti! Näin surkeilla yhteyksillä urpiaisen junaseisake pitäisi olla auki, jotta voisi kulkea muulla kuin autolla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Keravan ja Vantaan rajalle radan varteen jää jatkossakin liikennöimään linja 972.

      Poista
  27. Hei, hienoa että liityntälinjat Rautatieasemalle oletettavasti paranevat, toivottavasti aikataulut todella synkronoidaan niin että bussi ei tule pari minuuttia sen jälkeen asemalle kun juna on lähtenyt ja voit ihailla junan perävaloja. Toinen kysymys, miten varmistetaan että jo nyt täpötäysiin R-juniin mahtuu kaikki Keravalta tulevat, ratkaisu ei ole "istu peräpäässä" koska siellä istun jo nykyisinkin ja tuppaa olemaan aika täyttä välillä. Pidennetäänkö junia vai mitä, vuorovälejä tuskin voidaan lisätä .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Linjastosuunnitelmasta esitetyllä linjastolla bussit on mahdollista tahdistaa junaliikenteeseen molempiin suuntiin. HSL seuraa junaliikenteen kuormituksia jatkuvasti ja tarvittaessa ryhdymme toimenpiteisiin yhdessä VR:n kanssa.

      Poista
  28. 973 ja 633. En ymmärrä, miksi radanvarsi täytyy laittaa ihan autoliikenteen varaan. Koivikosta kulkee 633 ja radanvarresta puolestaan 973. Tämä on reilu jako ja arvatenkin palvelee laajempaa palvelunkäyttäjämassaa, kuin ehdotuksenne.


    En lukenut kaikkia ehdotuksia,mutta toivoisin myöskin, että Keravan terveyskeskukseen pääsisi sujuvasti joukkoliikenteen turvin. Tämän hetkinen tilanne on kohtuuton.

    VastaaPoista
  29. https://www.facebook.com/groups/377502889024189/permalink/1585127351595064/
    Tuolla voi käydä lukemassa kommentteja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kyseinen facebook-ryhmä näyttäisi olevan suljettu. Yleisesti kaikki kommentit toivottiinkin kohdistamaan tähän blogiin, ja mukavasti niitä olemmekin saaneet. Siitä kiitos kaikille blogiin kommentoinneille!

      Poista
  30. Sisäisen liikenteen tarve ja tasapuolisuus eri kaupunginosien kohdalla ei toteudu. Koululaiset ja autottomat tarvitsevat hyviä julkisia liikenneyhteyksiä. Suunnitelma syrjiii esim. eteläistä Saviota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Joukkoliikenne pyritään kohdistamaan alueille mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti. Tästä syytä alueiden palvelutasossa ei pyritä tasavertaisuuteen tai yhdenmukaisuuteen. Eteläisen Savion alueelle jää linjastosuunnitelmassa linja 975, joka tarjoaa arkisin koulu- ja työmatkayhteyksiä tälle alueelle.

      Poista
  31. Minua ei henkilökohtaisesti haittaa kerava-helsinki välin katoaminen, sillä monessa suhteessa metroon vaihtaminen esim. Kalasatamassa on jopa nopeampi ratkaisu.

    Haluan kuitenkin nostaa esille yhden merkittävän askian. Kun Helsingin suunnasta tullaan junalla Keravalle kahdella viimeisellä viikkovuorolla, on esimerkiksi myöjäisten ilta ja yötyöntekijöiden, jotka asuvat kauempana, esimerkiksi virrenkulmassa, turvauduttava taksiin koska vaihtoyhteytteyttö ei ole. Ei varmasti ole kovinkaa kallista tehdä ratkaisua, jossa alueellisesti kiertäisi yksi paikallinen vuoro myös yöjunien aikaan.

    Koska HSL ei myy alueelleen erikseen hinnoiteltuja junalippuja, vaan lippuun kuuluu automaattisesti vaihto-oikeus, tulisk vaihto-oikeus olla myös käytettävissä aina. Jos esim. yövuoroille ei saada bussiyhteyttä, on Keski-Uudenmaan kuntien vaadittava mahdollisuus ostaa vain jokin (bussi, juna, metro) vaihtoehdoista, nykyistä alenpaan hintaan.

    Olen valmis tulemaan keskustelemaan ja luomaan asiaan ratkaisua, jos vain päättäjät ovat valmiita kuulemaan niitä. Minuun voi ja saa ottaa yhteyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jani-Pekka! Kiitos kommentistasi! Otamme toiveesi yöliikenteen osalta huomioon linjojen aikataulusuunnittelussa.

      Poista
  32. Yksityisautoilu lisääntyy suunnitelmassa syrjityiltä alueilta ja esim. vanhukset ei pääse palveluiden ääreen ja koululaiset harrastuksiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Linjastosuunnitelmassa joukkoliikennepalvelu ei poistu mistään muualta kuin Kaskelan alueelta, jossa joukkoliikenteen matkojen määrä on ollut erittäin vähäinen. Linjastosuunnitelman vaikutusten arvioinnin mukaan suunnitelma kasvattaa joukkoliikennematkojen määrää noin 600:lla päivässä.

      Poista
  33. Käsittämätöntä, että linja, jolle on oikeasti käyttöä voidaan lopettaa. Tuijantien ja Angervontien pysäkeillä näkyy jatkuvasti ja enimmillään jopa parikymmentä ihmistä odottamassa bussia. Se, että Kanniston liikenneyhteyksiä ”parannetaan” siirtämällä 973 kulkemaan sieltä, huononnetaan samalla radanvarsitien varressa asuvien kulkuyhteyksiä. Vaikka asuu radanvarressa, ei tarkoita, että olisi aina mahdollista ja helppoa kävellä suoraan juna-asemalle. Kolmen kilometrin kävely Savion asemalle voi olla esimerkiksi vanhuksille todella haasteellinen. Junalla ei kuitenkaan pääse liikkumaan Keravan sisällä kauhean laajasti, joten kuvittelisi tänäpäivänä sen olevan sitten mahdollista edes bussilla. En usko myöskään, että linjoja voidaan suunnitella koulujen aikataulujen mukaan täysin toimiviksi. Radanvarresta saviolta kulkee paljon koululaisia sekä ala-asteen musiikkiluokille sekä yläasteelle. Ja jos bussit kulkevat koulujen mukaan, niin eikö ole enää mahdollista päästä iltaisin tai viikonloppuisin sutjakasti bussilla Keravan keskustaan kaupoille/harrastamaan jne.? Myös lapset joutuvat kulkemaan esimerkiksi musiikkiopiston soittotunneille iltamyöhään, ja jos autoa ei ole käytössä ja bussi ei kulje niin kulkeminen hankaloituu ja harrastamisen jatkoa varmasti mietitään. Yleisesti erittäin huonoja suunnitelmia tehnyt nyt HSL. Tuntuu, että ei osata laskeutua tarpeeksi alas, sinne kuluttajan tasolle....

    VastaaPoista
  34. Suora yhteys Helsinkiin on ehdottomasti säilytettävänä tiiviimpänä ja toimivana myös iltaisin ja viikonloppuisin. Nytkin tietyt arkivuorot ovat niin täynnä että ihmiset joutuvat seisomaan bussissa. 30min vuoroväli ruuhka-aikaan ei ole riittävä. Samoin illat ja viikonloput on turvattava säännöllisellä tiheään kulkevalla yhteydellä vuorotyöläiset huomioon ottaen. Emme elä enää aikaa jolloin kaikki ovat töissä klo 8-16. Tämä tekemänne suunnitelma todennäköisesti pakottaa osan julkista liikennettä nyt käyttävistä vaihtamaan autoon, sillä matka-ajat nousevat kohtuuttomiksi ja matkojen sujuvuus kärsii kun ihmiset joutuvat tekemään useita vaihtoja päästäkseen perille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Ninne! Viittaat luultavasti Hyrylän yhteyksiin? Hyrylän joukkoliikenneyhteydet tukeutuvat suunnitelman mukaisesti tiheisiin liityntälinjoihin. Hyrylään siis pääsee joka päivä aamusta iltaan vähintään 30 minuutin välein sekä Keravalta että Tikkurilasta. Kerava ja Tikkurila taas ovat nopeasti saavutettavissa junaliikenteellä.

      Liitynntälinjoja tukee linja 643 välillä Hyrylä-Hakaniemi, joka liikennöi ruuhka-aikoina 20 minuutin välein.

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.